تعریف متغیر در پایتون

نحوه تعریف متغیر پایتون

در این آموزش از سایت استوایی به معرفی نحوه تعریف متغیر پایتون (Python) اشاره کردیم. در برنامه نویسی، متغیر مثل یک ظرف می میونه که می تونه داخل خودش چیزی رو نگه داره، و همونجور که از اسمش پیداست، متغیر قابل تغییر هست یعنی مقداری که توی ظرف قرار گرفته قابل تغییر هست. به عنوان مثال وقتی می خوایم از کاربر دو عدد رو دریافت کنیم و بعد اون اعداد رو از هم کم کنیم باید دو متغیر ایجاد کنیم و اعداد رو درون اون دو متغیر قرار بدیم. اگر آموزش قبلی که درباره تنظیم محیط IDE برای برنامه نویسی به زبان پایتون بود رو ندیدید حتما نگاهش کنید. در آموزش بعد به معرفی متغیرهای عددی و عملگرها می‌پردازیم

آموزش تصویری تعریف متغیرها در پایتون


مشخصات فیلم آموزشی
تولید کننده: وب سایت استوایی
مدرس: محمدعلی زندی
حجم: 12 مگابایت
مدت زمان: 5:46 دقیقه
زبان:فارسی
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1397

نحوه ایجاد متغیرها در پایتون

بر خلاف زبان های برنامه نویسی دیگه، در زبان برنامه نویسی Python نباید نوع متغیر رو مشخص کنیم. در پایتون یک متغیر زمانی ایجاد می شه که در همون ابتدای کار یک مقدار به اون متغیر اختصاص داده بشه. در اولین مقدار دهی، نوع متغیر به صورت خودکار تعیین میشه. یک ویژگی جالب در پایتون این هست که امکان تغییر در نوع متغیر وجود داره یعنی در پایتون میشه نوع متغیر ها رو بعد از تعیین شدن، تغییر داد. به مثال زیر دقت کنید.

x = 4 # x is of type int
x = "Sally" # x is now of type str

قوانین حاکم بر تعیین نام متغیرها در پایتون

یک متغیر می تونه یک نام کوتاه (مانند a یا b) داشته باشه که فقط از یک کاراکتر تشکیل شده یا اینکه به صورت یک عبارت یک یا چند کلمه ای به هم چسبیده تعریف بشه مثل myVariable. دقت داشته باشید که برای تعیین نام متغیر باید یکسری قوانین رو رعایت کنیم. قوانین برای تعریف متغیرهای پایتون عبارتند از:

  • نام متغیر باید با یک حرف یا کاراکتر آندرلاین شروع شود
  • نام متغیر نمیتواند با یک عدد شروع شود
  • یک نام متغیر تنها می تواند شامل کاراکترهای عددی و حروف و علامت آندرلاین باشد.
  • نام متغیر حساس به حروف کوچک و بزرگ است مثلا متغیر student با Student متفاوت هست.

دستور print در پایتون

هر زمان که خواستید مقادر موجود در متغیرها رو در خروجی نمایش بدید می تونید از دستور print استفاده کنید. در پایتون 3 این دستور یک تابع هست و به صورت زیر استفاده میشه.

x = "awesome"
print("OSTOVAEE is " + x)

گردش در شهر پایتون

این آموزش یکی از قسمت های دوره آموزشی رایگان پایتون با نام گردش در شهر پایتون هست. در این آموزش با نحوه تعریف متغیرها در زبان برنامه نویسی پایتون (Python) به صورت تصویری آشنا می شودید. در فیلم های آموزشی بعدی، به صورت کامل تر متغیر های پایتون آموزش داده خواهند شد.

سرفصل های آموزش رایگان پایتون

دیدگاهتان را بنویسید

پر کردن تمام موارد زیر الزامیست